Sunday, October 26, 2008

senari0!!!kehidupan.....h0h0...

last saturday, i went to kb mall with my friend...we went there by taxi...hmmm...cam karangan budak darjah 1 lak...hahahaha....nak dijadikan cerita,kami ter-lalu 1 bo0th neh, di0rang jual al-Quran digital...agen 2 nsem w0oo...s0 st0p la jap dgr die nak prom0t2...hehehe...tibe2 aku teringat ada kawan aku s0rang neh memang teringin lama dah nak beli Quran digital ni...s0 aku tnya la further detail...ne taw, kal0 besh, bleh r aku beli skali...time 2 ngah offer, s0knye last day kat c2...kal0 time x offer lak harga cam terlebeh mahal, s0 aku ngan kawan aku ni pon ragu2...nak beli xnak eh???tapi.....slacknye...Quran 2 gune bateri AAA...ni yang maleh ni...pastu kami mintak nak jalan2 sambil pikir2 jap...seb bek kawan aku ni bijak sket (chey...), die cakap kite try selesaikan masalah ngan carik kal0 ada rechargeable battery beserta charger...jgn buat masalah...h0h0h0...

on d way 2,g la makan kat mcD...haa...ni citer lain lak neh...time d0k makan2 2,ada sowang budak ni dtg jual doa2,RM1 k0t x silap..die x smpat ckp pe g tibe2 ada sowang pakcik ni wat takut die...kira cam nak suh die g tmpat laen la...kal0 aku pon ngeri tgk pakcik 2!hehe...s0 budak 2 g kat meja lain...owang kat meja 2 ngah sambut bfday adik die la k0t...s0 owang2 kat meja 2 baik la gak,suh die tggu jap..nak bagi kek...so kami pon terpikir,baik bagi die makan...bagi duit bukan dpt kat die pon...pas die dpt kek 2,punye la hepi...sedih aku tgk...pastu kami pggl die lak,amik kerusi suh die d0k ngan kami...bagi la die makan fries...kawan aku ni lagi baik ati,bagi air 2 yang cam banyak la gak lagi...pastu kami tnya la nama die,dok mana,sek0lah ke x,makan x lagi...kesian...dh dekat kul 9 pon x makan malam lagi....tibe2 die tnya aku,bubur mcD yang aku ngah makan 2 brape harga...mula2 aku ingat gak nak offer kat die,tapi kang die xm0 lak share ngan aku...dah die tnya cm2,aku tnya la,nak x??die angguk...yang kwn aku ni plak dari td duk mintak nak amik gamba ngan die budak 2 xmo,pastu dah die nak bubur,kawan aku kata kal0 nak kena amik gambar lu...s0 bdk ni pon stuju...s0 aku g la beli bubur smntara kawan aku amik gmbar ngan budak 2...

tapi actually bukan 2 yang aku nak citer...just nak mnyatakan kesedihan aku terhadap bende ni...budak 2 baru 6 tahun,tapi dah kena g wat keje camtu...xsalah jual ayat2 Quran,doa2 ni...cari rezeki yang halal gak 2...tapi bkn ke die guna budak 2 cam nak menagih simpati owang suh beli?dat's why la kami bagi die makan,at least perut die knyang...bagi duit,owang lain yang dapat k0t...sbb bdak2 cani kdg2 yang suh die wat 2 bukan parents,tapi lebih kurang cam penjaga...tapi die cakap die ada mak,& mak die keje,kat mcD 2...cam pelik gak aku dgr..h0h0...die kata die tggal kat kedai bas mnde ntah...xphm sgt...kesian sgt aku tgk bdk 2...cam nak nanges pon ada gak...cane la kal0 aku kecik2 mak aku suh aku jalan sowang2 kat pasaraya camtu g kat orang2 kat c2 suh beli benda 2....alhamdulillah aku dilahirkan dalam keluarga yang bleh dikatakan cukup sifat...hehehe...kecik2 cam2 patut tgh njoy tgk tv ke time 2,xpon main2 ngan adik-beradik ke,kwn2...ni x,suh die wat muka tebal,hulur doa 2,mintak RM1...serius aku bengang gile ngan benda2 camni!bukan nye xbleh die nak tolong wat benda 2,tapi pikir la sket...sape yang patut g cari nafkah untuk family ni??kal0 die jual bersama ngan mak die ke,ayah die xpe...at least nampak la cam terjaga...ni tak!jalan sowang2 je...kan ke skang ni ngah hngat kes culik?kal0 die kene culik cane??klo owang yang suh die jual 2 berhati perut maybe la sedih...kal0 x,siapa yang nak bela nasib budak 2???wallahu'alam...semoga orang2 zaman skrg ni akan dapat berfikir dgn lebih rasi0nal sket....x percaya aku negara yang dikatakan membangun ni masyarakatnye macam ni...astaghfirullahal'azim...

p/s - xde gmbar la...kawan aku 2 ada r...tapi aku malas nak letak...hehehe...

2 comments:

  1. haha..kne gabung cte nih,wat artikel..publish..
    haha..bg org sedar sket..eyh,hg mmg nk ngorat ejen tu pn kan??haha..
    mne de dak tuh bg pas aku pujuk tu,die ckp xse gak la..
    lg satu,aku bkn ckp..jgn wat mslah la..
    aku ckp,kte kne cari pnyelesaian ntok mslh tuh..
    bkn crik mslh..owh,manipulate crite aa??
    hoho..

    ReplyDelete
  2. hahahah....
    2la..j0m kita wat 1 artikel pasal mnde neh...
    h0h0h0...
    siyes nsem!tapi aku rasa die dah kawen r...
    punye la byk cincin kat tgn..hehehe...
    aisey...aku x ingat exactly ayat hang...
    bukan manipulate...hehe...
    eh..budak 2 angguk r!aku taw r die angguk kat aku...
    h0h0h0...

    ReplyDelete