Friday, November 14, 2008

F0rum Nikah Tunai...hihi...

semalam aku gi forum neh kat balai islam lundang...hehehe...bukannya aku dah nak kawen...saja je gi dengar...amik pengalaman...nanti2 senang idup...kui3...
ahli panel die aku x ingat sgt r nama pe,tapi sowang 2 cam faymes gak r...nama die ust hasrizal x silap...yang blog die saifulislam.com...ala,yang tulis buku 'Aku Terima Nikahnye'...huhu...sowang gi yang aku ingat die peguam,pangkat YB 2,perempuan!h0h0...
aku x ingat sgt point2 die tapi...2 bad...best w0oo...tapi wat cane,short term memory terlalu short..nak jot down x sempat...cam byk bende je die cite..hehehe...
so,in summary,nikah ni sebenarnye perkara yang simple...yang susahnya skang ialah mas kahwin yang jadi masalah utama zaman skang...mana x nye, mau tinggi2...cam nak jual anak pon ada gak...memang la die takut anak die x terjaga kang kal0 kawen ngan laki miskin...tapi kal0 anak2 diorang dah x mampu menahan nafsu,itu yang menyebabkan byk berlaku penzinaan zaman skang ni...sbb nak kawen susah...nak kene kumpul duit dulu,keje kene kukuh lu...last2 jadik andartu...dah nak tggu cik abang keje bagi kaya lu...h0h0...
1 cite cth kat tmpat ustaz 2 belajar,kat universiti mutaah kot...ntah la ejaannye cane..hehe...ada sowang nih daftar nama ntuk jadi tentera sukarelawan g bosnia ( tem 2 perang kat c2..)..so die tnya la,kenapa daftar masuk nih?owang 2 jawab, kal0 g sana, dapat elaun...bleh la nyimpan sket2...tapi kal0 mati kene tembak lagi senang, xyah pikir dah pasal nak kawen...sampai cam2 skali!kawen @ mati...h0h0h0....sbbnya mas kawen ditetapkan 3 kg emas x silap...alhamdulillah..kat mesia xde la plak undang2 cam2...kal0 ada,alamat jadik andartu la sume...xp0n kawen ngan laki tua yang kaya...hak3...
pas2 mas kawen ni ditetapkan atas persetujuan 2-2 blah pihak...at least cincin besi...tapi cam ada 1 kisah waktu zaman nabi x silap,mas kawen die sepasang selipar...so tnya pengantin perempuan,sudi x even ngan sepasang selipar je??die pon setuju...so,setel!kal0 aku,selipar....aig00oo....sedih ngat eh!kal0 tem zaman skang la...hehe...
pengerusi die besh gak...oghe kelate...die wat lawak cam ada pngalaman...cth die kata,laki balik umah,isteri pon masak...penat dah masak ni...macam2 lauk ada...pas hidang,tiba2 laki die tnya..."sambal ada sambal???"si isteri pon g la wat sambal..tapi sambil2 2 dok berleter,"ish die ni...owang buat lauk siap dah die mintak sambal plak...sok wat sambal je kal0 camni!xyah wat lauk!senang idup.."haha...aku suke!lagi 1,isteri ni kan kene jaga penampilan diri..baru laki lekat..die wat cite,laki nak peluk bini,tibe2 isteri 2 cakap,"abang!baru lepas pergi spa ni...nanti2 la.."esok 2 plak,suami nak pegang muka,"abang!tgh pakai mekap ni...kang rosak plak..."ari seterusnya,letak timun atas mata lak!(xingat dialog..)soknye lak,suami nak belai rambut,"abang!baru lepas rebonding ni!kang rosak rambut..."...si suami pon cakap,"bilanya baru bleh ni??""ala...saya buat ni ntuk abang gak...baru abang x cari lain..."h0h0h0...lebih kurang cam2 r...tapi die cakap r,2 bukan berdasarkan pengalaman...hahaha...
next,panel 2 cakap,laki bini 2 patutnya awal2 kenal dah cane perangai masing2...jangan la nanti sebab bende yang simple pon bleh cerai...cth sebab keta ke,harta ke...toksah la..buruk benor le...
bukan sume owang perfek dop??huhu...
die cite lagi,step2 dalam perkahwinan ni...time awal2 2,waktu bulan madu,sumenye baik...si isteri ngadu x suke tgk laki die pakai baju mana2,"xpe..abang bakar!"bakar siap...bukan nak buang2 ke sedekah ke..h0h0...pas2,baru la kenal hati budi pasangan 2 cane...pas 4-5 taun x silap,time 2 kene jaga bt0l umah tangga...sbb biasala kan,konflik...gaduh2...tapi bende 2 leh diselesaikan...jgn la 2-2 ego,xnak ngalah...nak kenal amik masa bertahun2,nak cerai bleh dalam beberapa minit je??memang buang masa bt0l kawen...chey..aku cakap pandai..tapi bt0l la,xyah la diikutkan rasa marah 2...kang bercerai berai yang susah diri sndiri gak...tapi kal0 dah bt0l2 x masuk xpe la...even Rasulullah sendiri pon pernah ceraikan isteri baginda...
emm...pe gi eh??x ingat sgt la...bl0m rasa nak kawen kan...xfokus sgt la...hehehe....tapi kal0 aku ingat nanti tambah lain ek!
tapi bak kata kawan aku kat sek0lah dulu,Rehan,belajar dulu baru bercinta...hahaha...
(Rehan aku pr0mot hang neh!!!!!)

3 comments:

  1. aku pnah dgar dato' fadhilah kamsah kte dlm pe ntah tuh,kt astro oasis,bersama dato' ke pe tjuk die..die kte bese la ade gaduh2,slh phm dlm rumah tangga..tp die ckp kalo tgah gaduh,jgn mention lgsung la psal cerai..jgn dok sebut,jgn dok pikir..hoho..insyaAllah,nnt buleh baek balik tnpa b'cerai..kite dh boleh ckp psal kawen2 dh ek skang??
    haha..ngado2 la hg oye..xmo selipar..boley pki wat gi toilet pe??haha..
    lbeyh rendah harga mas kawen lbeyh afdhal,lagi Allah suke..
    selipar tuh ade gune wat??ok pe??hee..
    kesimpulan:jgn tgok harga selipar tau oye??

    ReplyDelete
  2. betulke ko tak kawwen ag ni oyea...ha..haha...nak tipo aku...hang kan dah beranak pinak dah...hehe..nak tipo..e tau..hahah

    ReplyDelete
  3. hahaha nama rehan xtahan.
    ada jugak. ank promote blog ank.
    aku nak promote gak.
    wahaha visit blog aku mrepek ni.
    kat nama aku dah link ke blog aku.
    ekeke sila link aku okeh!
    wakakaka!

    ReplyDelete